Anda calon TEMUDUGA Penguasa Kastam W41 anjuran SPA?! Sila masukkan emel di bawah untuk mendapatkan format terkini exam ini, panduan khas dan pelbagai tips-tips penting daripada kami.

Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber


Thursday, August 28, 2014

Format Terbaru Soalan Peperiksaan Online Penguasa Kastam W41

Untuk makluman anda, format soalan peperiksaan online Penguasa Kastam Gred W41 adalah sangat BERBEZA jika dibandingkan dengan format peperiksaan bertulis Penguasa Kastam Gred W41 sebelum ini. Perbezaan pertama, tentulah sebab kini ia diadakan secara online sedangkan sebelum ini secara bertulis di pusat-pusat yang ditentukan oleh pihak SPA sendiri. Bersama dengan perubahan ketara ini, salah satu kebaikan paling menonjol yang dilihat adalah pada keselesaan dan kemudahan. Selesa kerana anda boleh menjawab dimana juga dan mudah kerana tidak perlu lagi bersusah-payah memandu berjam-jam ke pusat peperiksaan.

Namun begitu, cabaran kali ini bukan saja dari segi soalan, bahkan faktor-faktor sampingan seperti capaian internet, pelayar (browser) yang digunakan dan sebagainya. Jadi jika faktor sampingan ini tidak ditangani dengan baik pasti mengganggu anda. Mungkin banyak masa akan dihabiskan jika tiada persediaan rapi. Bayangkan anda perlu jawab 200 soalan dalam masa 60 minit dalam Seksyen C (Soalan Psikometrik). Kalau anda tak bersedia, blur atau tiada sebarang info sebelum peperiksaan memang susahlah nak lulus!

Di dalam peperiksaan online Penguasa Kastam Gred W41 ini, terdapat TIGA seksyen iaitu:

1) SEKYSEN A – SOALAN TENTANG PENGETAHUAN AM
2) SEKSYEN B – SOALAN TENTANG PENYELESAIAN MASALAH
3) SEKSYEN C – SOALAN PSIKOMETRIK

SEKYSEN A – SOALAN TENTANG PENGETAHUAN AM

Untuk seksyen ini, masa diberikan untuk menjawab cuma 40 minit. Jumlah soalan anda perlu jawab ialah sebanyak 50 item! Soalan yang ditanya banyak berkisar tentang pengetahuan am dan juga berkaitan alam sekeliling. Anda perlu sentiasa peka dengan hal-ehwal terkini dalam dan juga luar negara.

Dan sudah pastinya, anda perlu wajib tahu maklumat-maklumat yang berkaitan dengan Jabatan kastam. Misalnya:

- Maklumat am tentang jawatan, gred gaji dan tugas-tugas penguasa kastam
- Carta organisasi Jabatan Kastam Malaysia
- Kementerian yang berkaitan dengannya
- Berita-berita dan isu-isu terkini dunia perkastaman
- Fungsi dan peranan Jabatan Kastam Malaysia

SEKSYEN B – SOALAN TENTANG PENYELESAIAN MASALAH

Bagi seksyen B pula, anda perlu mampu menjawab 40 item soalan dalam masa 45 minit. Soalan-soalan di seksyen ini berbentuk kemahiran logik, interpretasi dan analisis data serta konsep matematik. Tahap kemahiran yang diuji adalah sama atau lebih sedikit daripada silibus tahap SPM.

Dalam erti kata lain, boleh dikatakan ini adalah ujian untuk menilai tahap kemahiran dan logik IQ anda. Di samping untuk menentukan kemampuan anda melihat / membaca data, menganalisis maklumat dan membuat keputusan yang betul atau yang paling sesuai.

SEKSYEN C – SOALAN PSIKOMETRIK

Inilah seksyen yang paling mencabar. Bayangkan, anda perlu menjawab 200 item soalan dalam tempoh 60 minit sahaja! Banyaknya soalan! Apa pulak ni? Soalan-soalan ‘saiko’ ke? Untuk peperiksaan penguasa kastam ada soalan saiko ke? Ya, memang ada sebenarnya! Soalan-soalan yang bakal menguji tahap kompetensi dan kemahiran psikologi anda.

NOTA PENTING: Jikalau anda gagal dalam seksyen ini, anda berisiko besar untuk GAGAL untuk keseluruhan peperiksaan online kastam ini.

Soalan-soalan dalam seksyen ini antara paling sukar dalam peperiksaan Penguasa Kastam ini. Ianya bakal menguji, samada anda layak atau tidak untuk jawatan Penguasa Kastam. Soalan akan berkisar dari segi MINAT, SAHSIAH, TANGGUNGJAWAB, INTEGRITI, KEPIMPINAN dan banyak lagi.

Kalau hendak dijelaskan, memang panjang. Susah nak terangkan dengan panjang lebar dalam blog / emel ini lebih-lebih lagi kalau ini pertama kali anda akan menduduki peperiksaan online ini. Anda perlukan satu panduan lengkap sebagai rujukan yang bakal menjadikan anda calon yang bersedia untuk berperang dengan ribuan calon lain dan seterusnnya mengenepikan mereka untuk jawatan ini. Berapa ramai saingan anda sebenarnya? Pembayang - calon kali ini berjumlah 'puluhan ribu'! Jadi peperiksaan ini bukan sesuatu yang anda boleh main-main.

Anda MESTI jadi BEST OF THE BEST, tapi jika anda ingin jadi BEST OF THE BEST anda perlukan persediaan rapi. Jika anda inginkan panduan yang betul-betul boleh membantu anda, nantikan jualannya dibuka. Ia dipanggil 'Pakej Rujukan Peperiksaan Penguasa Kastam W41'. Tarikh jualan ialah pada 31 Ogos 2014 (Ahad) ini. Pastikan anda membuka emel pada hari dan tarikh tersebut jika ingin menjadi antara yang BERTUAH memilikinya kerana jualan cuma dibuka selama 4 HARI sahaja. Tidak lebih dan tidak kurang. Siapa cepat, dia dapat. Kalau perlu, tandakan pada kalendar atau setkan peringatan (remainder) pada handphone, smartphone, tab atau apa jua gajet yang anda miliki. Ia terlalu penting untuk dilepaskan!

-----

Sudahkah anda membaca maklumat penting lain di bawah?

1) Ketua Pengarah Kastam Malaysia
2) Pengurusan Teringgi Kastam Diraja Malaysia
3) Misi, Visi, Etika Dan Budaya Kastam Diraja
4) Ringkasan Pelan Strategik Kastam 2010-2014
5) Sejarah Awal Pentadbiran Cukai
6) Pentadbiran Cukai Di Negeri-Negeri Selat 1826
7) Sistem Percukaian Di Negeri-Negeri Melayu

No comments:

Post a Comment