Anda calon TEMUDUGA Penguasa Kastam W41 anjuran SPA?! Sila masukkan emel di bawah untuk mendapatkan format terkini exam ini, panduan khas dan pelbagai tips-tips penting daripada kami.

Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber


Tuesday, May 29, 2012

Pengenalan Dan Latar Belakang JKDM

Pengenalan Dan Latar Belakang JKDM | Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) ialah sebuah agensi kerajaan di bawah kawalan Kementerian Kewangan yang bertanggung jawab mengurus pelaksanaan sistem cukai tidak langsung negara.

Pada zaman Kerajaan Melayu Melaka di abad ke-15, tugas memungut cukai Kastam dikawal oleh Penghulu Bendahari. Melalui catatan dokumen perundangan Kastam yang pertama, The Revenue Farms Enactment No.11, 1904, Pegawai Kastam diberi tanggungjawab mengawal kutipan cukai import minuman keras dan jualan candu melalui sistem tax farming.

Apabila Malaysia mencapai kemerdekaan, JKDM meneruskan tanggungjawab tradisinya itu tetapi dengan fungsi yang semakin penting sebagai pemungut hasil negara. Keadaan ini berlaku kerana Malaysia yang ketika itu baru bebas dari penjajahan, amat bergantung kepada hasil-hasil cukai kastam bagi membiayai pembangunan rakyat.


Anda dipanggil ke Penguasa Kastam W41 / Pembantu Penguasa Kastam Wk19? Sila masukkan emel di bawah untuk mendapatkan format terkini, panduan khas dan pelbagai tips-tips penting daripada kami.





Delivered by FeedBurner

PENTING: Masukkan selain daripada emel Yahoo. 10-15 minit kemudian, semak emel pengesahan yang dihantar kepada anda dan klik link pengesahan disertakan!


Sebagai mengiktiraf peranan JKDM terhadap ekonomi negara, DYMM SPB Yang DiPertuan Agong telah menganugerahi JKDM dengan gelaran ‘Diraja’ pada 29 Oktober 1963.

Pada hari ini, JKDM berhadapan dengan cabaran globalisasi dan liberalisasi perdagangan. Disamping kekal melaksanakan dasar-dasar percukaian negara mengikut kepentingan nasional, JKDM turut terikat dengan tuntutan dan standard amalan perkhidmatan yang ditetapkan oleh World Trade Organisation (WTO), World Customs Organisation (WCO) serta jawatankuasa-jawatankuasa ekonomi dan perdagangan peringkat dunia yang dianggotai Malaysia.

-----

Anda dipanggil calon Penguasa Kastam WK41? Sila rujuk pautan di bawah:

atau mungkin anda dipanggil ke Pembantu Penguasa Kastam WK19? Kalau begitu, yang ini anda baca:

>> Rujukan Temuduga Pembantu Kastam WK19

No comments:

Post a Comment