Anda calon TEMUDUGA Penguasa Kastam W41 anjuran SPA?! Sila masukkan emel di bawah untuk mendapatkan format terkini exam ini, panduan khas dan pelbagai tips-tips penting daripada kami.

Delivered by FeedBurner

Jumlah Subscriber


Monday, September 15, 2014

4 Sebab GAGAL Temuduga Penguasa Kastam W41

4 Sebab GAGAL Temuduga Penguasa Kastam W41

4 Sebab GAGAL Temuduga Penguasa Kastam W41 | Banyak kekurangan dikenalpasti kenapa calon gagal temuduga Penguasa Kastam W41 terutamanya di kalangan bumiputera. Antara yang paling kerap dilakukan adalah seperti yang disenaraikan di bawah:


Tidak yakin dengan jawapan
Sebenarnya terdapat 3 jenis soalan yang lazim dikemukakan di dalam mana-mana temuduga yakni bentuk fakta, bentuk pendapat dan bentuk teknikal. Untuk lebih memahami ketiga-tiga bentuk soalan ini, sila rujuk dalam panduan lengkap temuduga ini. Bagi soalan yang memerlukan pendapat, keyakinan memainkan peranan yang amat penting. Keyakin harus ditunjukkan melalui cara dan intonasipercakapan, ekspresi muka dan gerakan badan (termasuk tangan).

Seringkali calon berasa gugup dan tidak keruan apabila soalan jenis provokasi diajukan seperti:

- Awak sebenarnya tidak layak dan belum bersedia untuk jawatan ini.
- Maaf. Kelayakan awak terlalu tinggi untuk jawatan ini.
- Kenapa tidak memohon jawatan yang lebih sesuai dengan kelayakan anda?


Tidak menunjukkan kemampuan menyumbang
Minat untuk menyumbang dan minat untuk belajar amat diperhatikan di dalam sesi temuduga ke sektor awam. Jadi tunjukkannya dan jangan hanya sekadar menjawab 'Ya, mungkin' atau 'Saya akan usahakan' atau 'Saya akan cuba'. Intonasi lemah longlai dan ayat tidak bersemangat perlu dijauhi. Apa yang paling ingin dilihat oleh panel penemuduga ialah bakat calon untuk dikembangkan kemudian nanti. Para panel yang berpengalaman sudah tentu tidak mengharapkan anda sebagus orang yang sudah mempunyai penglaman 15 tahun!


Terlalu merendah diri
Memang betul, merendah diri adalah sikap yang baik namun pada sesi temuduga anda perlu menunjukkan dan menjual kebolehan diri anda. Jangan 'over' tapi cukup sekadar menampakkan kedinamikkan diri dan betapa layaknya anda memegang jawatan Penguasa Kastam W41.


Tertekan dan tidak relaks
Keadaan tertekan akan mengakibatkan calon tidak dapat fokus kepada soalan yang diajukan. Di samping menganggu proses mengingat fakta-fakta daripada nota yang disediakan terlebih dahulu. Ini akan mengganggu proses temuduga dan menyebabkan markah anda berkurangan! Untuk anda yang berdarah gemuruh, terdapat 5 cara membuat nota yang akan mengekalkan ingatan lebih lama. Anda boleh merujuknya di dalam panduan lengkap temuduga SPA.


Anda dipanggil ke Penguasa Kastam W41 / Pembantu Penguasa Kastam Wk19? Sila masukkan emel di bawah untuk mendapatkan format terkini, panduan khas dan pelbagai tips-tips penting daripada kami.





Delivered by FeedBurner

PENTING: Masukkan selain daripada emel Yahoo. 10-15 minit kemudian, semak emel pengesahan yang dihantar kepada anda dan klik link pengesahan disertakan!


Tindakan-tindakan yang anda lakukan bakal menentukan keputusan yang diperolehi dalam temuduga Penguasa Kastam W41 itu nanti. Misalnya apakah tindakan pertama anda? Ini termasuklah membaca dan memahami surat panggilan, membuat salinan fotokopi, mendapatkan pengesahan fotokopi, menyusun dokumen mengikut turutan, menyimpan dokumen di tempat selamat dan menyediakan resume. Apa pula tindakan kedua anda? Kenal dan faham jawatan Penguasa Kastam W41, minat anda terhadap jawatan ini dan perancangan dan persediaan lanjutan. Apa pula tindakan ketiga? Ini termasuklah menjadikan diri orang berilmu, mengenali dan memahami diri sendiri, mengetahui soalan jangkaan, meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris, menulis dan mengurus nota.

Apa pula tindakan keempat? Apa perlu dilakukan semasa hari temuduga? Sewaktu bersiap apa yang perlu disemak? Bila tiba di lokasi temuduga apa pula harus dilakukan? Jika anda tidak dapat menjawab kesemua soalan ini, kami kuat mengesyorkan anda membaca panduan lengkap temuduga SPA.

Akhir sekali, kami doakan kejayaan anda dalam sesi temuduga Penguasa Kastam W41. Terlebih dahulu kami ucapkan selamat bertugas sebagai tuan / puan Penguasa Kastam W41!

----------------------

P/s: Bagaimana kalau penemuduga tiba-tiba bertanyakan soalan dalam bahasa Inggeris? Sudahkah anda bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan seperti ini? Anda patut tahu bagaimana untuk menguasai perbualan dalam bahasa Inggeris yang menarik minat bakal majikan! Semuanya ada dibincangkan di sini.

No comments:

Post a Comment